Všetko, čo
by ste mali vedieť
o parfumoch
Príjemné vône sprevádzajú ľudstvo od úsvitu vekov. Už v časoch starovekej Mezopotámie a Egypta ľudia používali exenciálne oleje a balzamy pri procese mumifikovania a pri náboženských rituáloch, kde sa pálili tak, aby sa ich vôňa doniesla až k bohom. Slovo parfum pôvodne pochádza z latinského "per fumum", čo znamená skrz dym. Slovo sa však udomácnilo až vďaka strednej francúžštine. Stredovekí králi vracajúci sa z križiackych výprav nosili domov do Európy exotické vône a elixíry. V približne rovnakom čase objavili arabskí vedci spôsob, ako z lupienkov kvetín extrahovať vôňu do vody a Francúzi vynašli spôsob, ako z vína destilovať čistý alkohol. Všetky tieto objavy viedli postupne k základom výroby parfumov v západnom svete. Netrvalo to dlho a z Grasse (malej dedinky na Azúrovom pobreží) a Benátok sa stali epicentrá sveta parfumov. V 17. storočí vznikli v Paríži prvé parfumérske domy a profesia parfumérov bola oficálne na svete. Na začiatku 19. storočia vstúpili do tvorby parfumov prvé syntetické látky. ich popularizácia postupne viedla až k začiatkom moderného parfumérstva a k dielam ako Fougère Royale spoločnosti Houbigant parfum (1882), Jicky z dielne Guerlain (1889) alebo Chypre od Francoisa Cotyho (1917).
Parfumy si na skutočné ovládnutie masového trhu museli počkať až do druhej polovice 20. storočia, kedy sa výrobné náklady a tým pádom aj ceny znížili tak, že sa z nich stal dostupný produkt každodennej potreby.
Ako teda parfumy vznikajú? A z čoho sa skladajú? Parfumy sú kompozíciami rôznych surových ingrediencií (rastlinných, živočíšnych a syntetických), destilovanej vody a čistého alkoholu. Keďže alkohol nemá vlastný zápach, parfumy preberajú vôňu z esenciálnych olejov a iných vonných látok. Tieto sa získavajú rôznymi spôsobmi. Najčastejšími sú: expresia - rastluiny sú stláčané až kým sa z nich neuvoľné esenciálny olej, parná destilácia - rastliny sa varia a naparujú až kým nevydajú vonné oleje, extrakcia solventov - rastliny sa vystavia etyl alkoholu, ktorý sa následne spáli a ostane iba exenciálny olej.
Ak sa chcete dozvedieť o svete parfumov viac, čítajte ďalej. Náš spreievodca vám poodhalí tajuplný svet vôní.
AKO POROZUMIEŤ VÔŇAM
Koncentrácie vôní
Prvá vec, ktorú by každý mal o vôňach vedieť je, že existujú v mnohých formách - v triedach rozdelených podľa koncentrácie. Tieto vám napovedia, akú koncentráciu aromatických zložiek vlastne vôňa obsahuje. Esencie, aromatické zlúčeniny a oleje sú rozpustené v základnom roztoku alkoholu, etanolu alebo zmesi oboch. Tento základ vôni umožňuje prilnúť k pokožke a s postupom času, ako sa alkohol vyparuje, odhalí kompozíciu vône. Medzi typické koncentrácie patria:
Parfum: Parfum, známy aj napríklad pod názvom "extrait" alebo dokonca "elixir", je najprestížnejšou, najluxusnejšou a najvyššou koncentráciou medzi používanými vôňami. Môže obsahovať až 15 - 40% aromatických zložiek. Taká vysoká koncentrácia zaručuje pri nosení skutočne dlhú výdrž, no môže byť aj veľmi opulentná a ťažká. Pri parfumoch by teda malo platiť pravidlo "menej je niekedy viac".
Eau de Parfum (EdP): Vône tejto koncentrácie sa častejšie používajú na bežné, každodenné nosenie, keďže nie sú tak opulentné, ťažké a drahé ako parfumy, no ponúkajú pomerne dlhú výdrž vône (približne 8 hodín). Eau de Parfum môže obsahovať 15 - 20% aromatických zložiek.
Eau de Toilette (EdT): Táto kategória obsahuje 5 - 10% aromatických zložiek. Väčšinou ide o zriedené formy eau de parfum verzií, ktoré sú síce lacnejšie, no ponúkajú kratšiu výdrž vône (približne 4 hodiny).
Eau de Cologne (EdC): Historicky sa termín Eau de Cologne používal pre parfum s názvom Kölnisch Wasser (Kolínska voda), ktorý v roku 1709 v nemeckom Kolíne vytvoril Giovanni Maria Farina, a pre skupinu vôní, ktoré ním boli inšpirované. Termín "kolínska" sa neskôr používal aj na označenie najnižšej koncentrácie vôní z určitej línie produktov. Dnes sa tento názov nesprávne používa aj na všeobecné označenie všetkých vôní pre mužov. Každopádne, termín "Eau de Cologne" sa stal štandardom kozmetického priemyslu a označuje vôňu, ktorá obsahuje 3 - 8% aromatických zložiek.
Eau Fraiche: Eau Fraiche produkty, známe aj ako "mists", obsahujú menej ako 3% aromatických zložiek a rozpustené sú vo vode. Tým sa líšia napríklad od tradičných mužských vôd po holení, ktorých základom je alkohol, ktorý vyčistí prípadné ranky po holení.
Pyramída vône
Vytvoriť novú vôňu, to je delikátne umenie a komplikovaná veda zároveň. Každý parfum má svoju špecifickú formulu, recept, ktorý si firmy úzkostlivo strážia ako tajomstvo. Na popis kompozície vône a zážitku, ktorý má sprostredkovať svojmu nositeľovi, si preto svet parfumov požičal terminológiu zo sveta hudby. Každú vôňu je teda možné popísať tromi setmi tónov, ktoré spolu tvoria harmóniu - akord. Táto delikátna kompozícia pracuje s časmi odparovania jednotlivých zložiek tak, aby sa vôňa postupne rozvinula zvrchu po spodok.
Hlava - alebo vrchné tóny vytvárajú prvý dojem vône. Sú to tie zložky, ktoré sa vyparia najrýchlejšie, ale väčšinou sú pomerne silné. K typickým tónom hlavy vône patria napríklad citrusy a bylinky.
Srdce - alebo stredné tóny, tvoria centrum vône, jej srdce, a môžete ich cítiť až niekoľko hodín. V strede kompozície sa väčšinou nachádzajú kvety, ovocné alebo zelené tóny, dreviny či korenisté vône.
Základ - alebo základné tóny, tvoria najťažšiu, najhlbšiu, najopulentnejšiu a najsilnejšiu časť kompozície vône. Na začiatku môžu voňať až nepríjemne, preto sú skryté pod tónmi hlavy a srdca. Keď sa však rozvinú, prilnú k pokožke a voňajú najdlhšie. Typickými základnými tónmi sú dreviny a opulentné živočíšne tóny ako pižmo, alebo jantár.
Aromatické zdroje
Súčasní tvorcovia parfumov používajú na svoju prácu neuveriteľné množstvo esenciálnych olejov, výťažkov a aromatických ložiek. Tie môžu pochádzať buď z prírodných zdrojov, alebo môžu byť vytvorené umelo tak, aby simulovali určité vône.
Prírodné zložky väčšinou pochádzajú z rastlín, kvetov, ovocia, listov, tráv, drevín, živíc a mnhých ďalších zdrojov. Avšak nie všetky ingrediencie, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako prírodné takými skutočne sú. Niektoré zložky sa získavajú nesmierne ťažko, alebo je ich extrakcia príliš drahá (napríklad vôňa orchideí) a preto sa používajú syntetické náhrady. To platí aj v prípade mnohých zložiek, ktoré pôvodne pochádzajú z rôznych živočíchov. Napríklad pižmo. Pižmo sa pôvodne získavalo zo žliaz samcov Kabarov pižmových, čo v minulosti spôsobilo zdecimovanie počtov týchto zvierat. Dnes sa preto prevažne využíva syntetická náhrada - takzvané biele pižmo.
Príkladom živočíšnej ingrediencie, ktorú ešte aj dnes môžete v niektorých parfumoch nájsť v prírodnej forme je ambra (Ambergris). Táto voskovitá substancia vzniká v tráviacom trakte vorvaňov, a teda je v podstate velerybím zvratkom, ktorý sa zbiera po vyplavení na pevnine. Zber tohto materiálu teda nijak neohrozuje zvieratá. Je však tak vzácna, že pre komerčné účely ju drvivou väčšinou nahrádza jej syntetická napodobenina.
Vedeli ste, že... ?
Tóny nie sú ingrediencie. Tóny slúžia na opis špecifických vôní a veľmi zriedka sa zhodujú s jednou konkrétnou ingredienciou.
Top 3 najdrahšie parfumy
DKNY Golden Delicious Million Dollar Fragrance
Cena: 1.000.000$
Flakón tohto parfumu je vyrobený zo 14 karátového žltého a bieleho zlata. Zdobí ho 2909 drahých kameňov, ktoré pochádzajú z rôznych krajín sveta. celkom je to 183 žltých zafírov, 2700 bielych diamantov, 7,18 karátový oválny zafír, 15 ružových diamantov, 4 diamanty s ružovým výbrusom, 1.6 karátový tyrkysový turmalín, 3,07 karátový oválny rubín, 4,03 diamant v tvare hrušky a 2,43 karátový bezchybný, kanárikovo žltý diamant na vrchu. Parfum má kvetinovú vôňu s tónmi jabĺk, santalového dreva, pižma, konvalinky, vanilkovej oridey a mirabeliek.
Clive Christian No. 1 Imperial Majesty Perfume
Cena 435.000$
Tak ako parfum, aj flakón je vyrobený zo vzácnych materiálov. Dizajn je skutočne kráľovský. Hrdlo flakónu zdobí 18 karátové zlato a 5 karátový diamant. Každá jedna fľaška je majiteľovi doručená v novom Bentley. Vôňa je sofistikovaná, určená pre ženy, ktoré túžia po ľahkom a uchvacujúcom parfume. Medzizákladnými tónmi nájdete bergamot, sicílsku mandarinku, ylang-ylang a neroli.
Baccarat Les Larmes Sacrees de Thebes
Cena 6.800$
Les Larmes Sacrees de Thebes je jediný parfum, ktorý sa predáva vo flakónoch od svetoznámeho výrobcu krištáľu - Baccarata. Flakón má tvar pyramídy a bol inšpirovaný Egyptom. Hlavnými tónmi tohto parfumu sú akácia, kvet korenia a ružové korenie.
SEDEM RODÍN
Svet vôní je nesmierne pestrý a existujú v ňom tisíce a tisíce unikátnych kombinácií. Snaha nejakým spôsobom ich rozdeliť teda nikdy nekončí. Tradičná klasifikácia vychádza z delenia voňaviek do takzvaných "čuchových rodín" (olfactory families - z latinského olfacere, čo znamená "čuch"), podľa ich hlavnej témy. Jedna z TOP autorít na parfumy - La Société Française des Parfumeurs (Francúzska Spoločnosť Parfumérov) rozlišuje sedem hlavných čuchových rodín a celkom 47 podkategórií. Niektorí parfuméri a kozmetické spoločnosti rozlišujú aj určité špecifickejšie skupiny. Jedným príkladom by mohla byť rodina aromatických vôní, ktorá zahŕňa tóny trávnatých byliniek, ktoré tradične nájdeme skôr v kuchyni - tymián, rozmarín, bazalka a iné. Iným príkladom by mohla byť rodina gurmánskych vôní, ktorá zahŕňa sladké tóny jedlých substancií, ako napríklad med, čokoláda alebo rôzne cukríkové vône.
La Société Française des Parfumeurs však uznáva sedem "kráľovských" rodín, a tými sú:
CITRUSOVÉ
Citrusové vône patria k najstarším a ľudmi najdlhšie používaným na svete. Esenciálne oleje sa získavajú lisovaním kôry typických citrusových plodov ako bergamot, citrón alebo pomaranč za studena. Tieto svieže, pikantné a povzbudzujúce vône sú typické najmä pre klasické "Eau de Cologne" receptúry. Podkategórie tejto rodiny sú: Citrusové, Citrusovo korenisté, Citrusovo aromatické, Citrusovo kvetinové chypre, Citrusovo drevité, Citrusovo kvetinovo drevité, Citrusovo pižmové.
Typické citrusové tóny:
Bergamot
Citrón
Pomaranč
Grep
Neroli
Yuzu
KVETINOVÉ
Kvetiny by mohli byť považované za základ parfumérstva. Rodina kvetinových vôní je najväčšia zo všetkých a obsahuje všetky parfumy, ktorých hlavnou témou je jedna kvetina alebo kompozícia viacerých kvetín - takzvaný bouquet (kytica). Vône niektorých kvetov sa získavajú z prírodných zdrojov, napríklad z jazmínu, ruží, levandule alebo ylang ylang. Získať iné aromatické zložky je buď nemožné alebo nesmierne drahé, ako napríklad v prípade konvaliniek, pivoniek alebo frézií. Tieto musia byť simulované synteticky. A aj napriek tomu, že vône kvetov sa nám podvedome spájajú skôr so ženskými parfumami, si kvety pomaly ale isto razia cestu aj do mnhých vôní pre mužov, kde sa objavujú najmä medzi vrchnými tónmi kompozície. Podkategórie tejto rodiny sú: Soliflore, Kvetinový bouquet, Kvetinovo pižmové, Kvetinové aldehydy, Kvetinovo zelené, Kvetinovo ovocno drevité, Kvetinovo drevité, Kvetinovo akvatické, Kvetinovo ovocné.
Typické kvetinové tóny:
Ruža
Jazmín
Konvalinka
Levanduľa
Pomarančové kvety
Ylang-Ylang
FOUGÈRE
V roku 1882 vytvorila spoločnosť Houbigant Parfum novú vônu - Fougère Royale. Táto kompozícia levandule, dubového machu a kumarínu spôsobila vo svete parfumov absolútnu revolúciu a dala vzniknúť úplne novej čuchovej rodine. Slovo "fougère" vo francúžštine síce znamená papraď, no tento názov slúži iba na vyjadrenie kompozície vôní, ktoré sa tento parfum snaží znázorniť - tajomnú a zemitú vôňu zeleného, vlhkého lesa. Fougère parfumy a kolínske vody dodnes patria k najpopulárnejším vôňam pre mužov. Podkategórie tejto rodiny sú: Fougère, Kvetinovo pižmové Fougère, Sladké pižmové Fougère, Korenisté Fougère, Aromatické Fougère, Ovocné Fougère.
Typické fougère tóny:
Levanduľa
Dubový mach
Kumarín
Bergamot
Geranium
Vetiver
CHYPRE
Chypre je ďalšia rodina pomenovaná po ikonickom parfume - vôni, ktorú v roku 1917 vytvoril François Coty. Chypre je koncept vybudovaný okolo kompozície sviežich citrusových vrchných tónov, srdca tvoreného kvetmi labdanum a drevitého základu dubového machu. Originálna formula tohto Coty parfumu sa dnes nachádza v archíve v Osmotéke. Podkategórie tejto rodiny sú: Chypre, Ovocné Chypre, Kvetinovo aldehydové Chypre, Kožené Chypre, Aromatické Chypre, Zelené Chypre, Kvetinové Chypre.
Typické chypre tóny:
Dubový lišajník
Pačuli
Cistus Labdanum
Bergamot
Neroli
Dreviny
DREVITÉ
Drevité vône môžu zahŕňať teplé a luxusné tóny santalového dreva a pačuli, alebo môžu inklinovať skôr k suchým tónom vetiveru a cédrového dreva. Drevité tóny sa vemi často kombinujú napríklad so sviežimi citrusovými vôňami. Podkategórie tejto rodiny sú: Drevité, Drevité ihličnato citrusové, Drevité korenisté, Drevité orientálne, Drevité aromatické, Drevité korenisto kožené, Drevité akvatické, Drevité ovocné, Drevité pižmové.
Typické drevité tóny:
Santalové drevo
Cédrové drevo
Borovica
Vetiver
Pačuli
Figovník
ORIENTÁLNE
Táto veľka rodina vôní, ktoré sa niekedy označujú aj ako "jantárové" ("ambré"), zahŕňa parfumy, ktoré sa sústreďujú okolo centrálnej teplej a jemnej vône jantáru. Sú teplé, luxusné a mystické, niekedy až extravagantné a opulentné. Keď sa povie orientálne vône, predstavíme si vanilku, pižmo, exotické kvety a dreviny, tonka fazule, korenia a animalistické tóny. Podkategórie tejto rodiny sú: Jemné orientálne, Orientálne korenisto kvetinové, Orientálne citrusové, Orientálne kvetinovo drevité, Floreintálne (kvetinové), Orientálne kvetinovo ovocné.
Typické orientálne tóny:
Jantár
Škorica
Pižmo
Myrha
Tonka fazuľa
Vanilka
KOŽENÉ
Verili by ste, že moderná éra parfumérstva začala spracovateľmi kože? Spracovanie kože a výroba kožených produktov boli kedysi mimoriadne zapáchajúcim procesom. Koža totiž držala pachy zvierat, ako napríklad trus alebo amoniak. Elitná klientela však vytvárala dopyt po delikátnych kúskoch, ako napríklad kožených rukavičkách, a tak spracovatelia kože začali svoje produkty parfumovať. Táto prax sa rozšírila z renesančného Talianska do Francúzska a ďalej. Súčasné kožené parfémy sa snažia priblížiť charakteristickú vôňu kože v kombinácií s kvetmi, drevinami a živicami, dymovými tónmi, medom alebo tabakom. Podkategórie tejto rodiny sú: Kožené, Kožené kvetinové, Kožené tabakové.
Typické kožené tóny:
Dym
Dreviny
Tabak
Med
Vetiver
Strieborná breza
Vedeli ste, že... ?
L´Osmothéque - Osmotéka je prvým archívom vôní na svete a v histórii ľudstva. Nachádza sa vo Versailles a je tu uložených až 4000 parfumov, vrátane približne 800 vôní, ktoré už dnes neexistujú. Tento archív vôní neslúži iba na ochranu svetového dedičstva, ale aj na šírenie vedomostí o svete parfumov.
Parfumy a aromatické zložky, ktoré obsahujú, reagujú po aplikácii s kožou. Každý človek má však unikátnu chémiu a to je dôvod, prečo sa Vám určitá vôňa nesmierne páči na kolegyni, no Vám môže spôsobovať bolesť hlavy, alebo pripomínať ponožky z telocvične a naopak.
Jantár ("amber") a ambra ("ambergris") sú vo svete vôní dva pojmy, ktoré sa mimoriadne často zamieňajú a mýlia. Jantár, základ celej orientálnej čuchovej rodiny, je fosilizovaná živica stromov a najčastejšie ho nájdeme v šperkárstve. V dávnej minulosti sa jantár používal pri náboženských rituáloch, pálil sa a rozpúšťal na aromatický olej. V súčastnosti, najmä kvôli vzácnosti a cene, sa pojem "jantár" stal skôr akýmsi snovým konceptom. Vyjadruje teplé, zlaté tóny vanilky, benzoinu a labdanum. Na druhej strane ambra (ambergris alebo "šedý jantár" vo francúzštine), je živočísnym produktom a reprezentuje sladké, živočíšne, pižmové a oceanické tóny.
Top 3 najikonickejšie parfumy pre ženy
Chanel N°5 Chanel
Chanel N°5 je najznámejším kvetinovým parfumom všetkých čias. Vznikol v roku 1921 ako symbol ženskosti. Kompozícia obsahuje tóny ako neroli, ylang-ylang, bergamot, citrón z Amalfi a aldehydy.
Shalimar Guerlain
Shalimar je už od roku 1924 jedným z najobľúbenejších orientálnych parfumov pre ženy. Je to nadčasová vôňa bergamotu, irisov, jazmínu, ruží, fazuliek tonka a vanilky. Názov Shalimar je inšpirovaný miestom, kde sa odohral príbeh lásky indického princa Shaha Jehana a perzskej princezny Mumtaz. Jacques Guerlain sa pri tvorbe tohto parfumu nechal inšpirovať ich romantickým príbehom. Originálny flakón tiež pripomína krivky fontán, ktoré zdobia ich indický palác.
Opium Yves Saint Laurent
Opium, parfum, ktorý je dnes už klasikou, sa do predaja dostal v roku 1977. Odvtedy bola táto vôňa niekoľkokrát prepracovaná a replikovaná, no originál žiadna z nových variant neprekonala. Kompozíciu tvorí koriander, slivka, citrusy, mandarinka, korenie, jazmín, klinčeky, západoindický bobkový list a bergamot. Mimoriadne kontroverzným sa stalo aj meno parfumu - Opium. V niektorých krajinách ho pre spojenie s touto drogou dokonca zakázali. Aj zlá reklama je však reklama a parfumu táto publicita pomohla dostať sa na vrchol rebríčka predajnosti.
Najpoužívanejšie tóny hlavy, srdca a základné tóny za posledných 10 rokov
Tak, ako skladatelia tvoria úchvatné melódie, parfuméri vytvárajú kompozície vôní, ktorými rozvoniavame svoju pokožku. Ale ktoré z tónov používajú najčastejšie a tešia sa najväčšej obľube? Pozreli sme sa na preto na posledných 10 víťazov Fragrance of the Year (Vôňa roka), ceny, ktorú každoročne udeľuje The Fragrance Foundation. Víťazné kompozície nám ukázali, ktoré tóny patrili za posledných desať rokov k najpopulárnejším v parfumoch pre mužov aj ženy.
Čo na to odborníčka na parfumy Stefanie Hansen? V centre rušného Berlína sa nachádza obchodík a manufaktúra špecializujúca sa na unikátne a niche parfumy - FRAU TONIS PARFUM. Spoluzakladateľke a parfumérke Stefanie Hansen sme prezentovali výsledky nášho výskumu a opýtali sa jej na trendy poslednej dekády.
"Je nespochybniteľné, že našu dekádu formujú orientálno kvetinové parfumy. Sú symbolom diskrétnej zmyselnosti a sú veľmi návykové. Už nejakú dobu však sledujeme obrat o 180 stupňov: dopyt po minimalistických vôňach neuveriteľne vzrástol! Zákaníci túžia po jasných, jednoznačných vôňach, ktoré reflektujú čistotu, štruktúru a sviežosť. Minimalizmus je proste nový "must have" trend."
Najpopulárnejšie tóny hlavy
Najpopulárnejším tónom hlavy bol za posledných 10 rokov taliansky citrus bergamot. Tento svieži tón sa objavuje v mnohých druhoch parfumov, kvetinových aj orientálnych. V tomto prieskume sme bergamot našli celkom v 22 parfumoch zo 64. Na druhom mieste je taktiež citrus - mandarinka. Tretie miesto obsadilo ružové korenie.
Najpopulárnejšie tóny srdca
Na prvom mieste zoznamu najpopulárnejších tónov srdca nájdeme pomarančové kvety. Túto vôňu nájdete v 8 zo 64 parfumov. Je charakteristická najmä svojou hlboku, sladkou vôňou a získava sa destiláciou kvetov horkého pomarančovníka. Druhé a tretie miesto obsadili jazmín a jazmín sambac, veľmi podobné tóny, ktoré sa odlišujú regiónom svojho pôvodu.
Najpopulárnejšie základné tóny
Nakoniec sa dostávame k napopulárnejším základným tónom posledného desaťročia. Tón, ktorý sa nachádza v 22 z celkom 64 parfumov je jantár. Historicky sa aromatické zložky získavali z fosilizovanej živice, no pre cenu a náročnosť tohto procesu sa dnes používajú syntetické náhrady. Na druhom mieste nájdeme živočíšne pižmo a na treťom santalové drevo.
Top 3 najikonickejšie parfumy pre mužov
Dior Eau Sauvage
Vôňa vznikla v roku 1966. Nie je to príjemná kvetinová kompozícia, ale preukázateľne dokáže stimulovať hypotalamus, ktorý je v ženskom mozgu zodpovedný za vyplavovanie sexuálnych hormónov.
Acqua di Parma Colonia
Táto vôňa vznikla v roku 1916 a zosobňuje slnečné stredomorské leto. Medzi základnými tónmi nájdete rozmarín, citrusy, verbenu, santalové drevo, levanduľu a bulharskú ružu.
Chanel Pour Monsieur
Pour Monsieur vznikol v roku 1955 ako prvá vôňa pre mužiov z dielne Chanel. Zosobňuje parížsku sofistikovanosť, je to svieža, drevitá vôňa s citrusovými tónmi levandule, verbeny, neroli a pomaranča.
6 tipov a trikov pre výber, skladovanie a používanie parfumov
Stráca vaša obľúbená vôňa intenzitu? Možno už nevydrží tak dlho, ako kedysi. nasledujúce tipy a triky vám pomôžu predĺžiť pôžitok z vašich obľúbených parfumov. Zistíte, ako si správne vybrať parfum a prečo vám tu pomôže káva. Dozviete sa tiež čo robiť, aby na vás váš obľúbený parfum vydržal od rána do večera.
Ako vybrať novú vôňu
Keď si vyberáte nový parfum, aplikujte ho na zápästie, počkajte pár minút, kým sa vyparí alkohol a vôňa bude mať čas rozvinúť sa na pokožke. Iba tak môžete skutočne oceniť vôňu celej kompozície. Vyvarujte sa tiež trenia zápästí o seba, pretože tak urýchlite vyparenie vrchných tónov, čo naruší kompozíciu. Vyhnite sa tiež skúšaniu vôní na ponúkané papieriky, pretože skutočnú vôňu parfumu rozpoznáte iba v kontakte s pokožkou.
Káva na pomoc!
Vedeli ste, že už po ovoňaní troch parfumov sa vám zablokuje schopnosť rozpoznať nové čuchové vnemy? Všetky pachy sa potom miešajú a je veľmi ťažké ich rozlíšiť. V takom momente siahnite po poháriku s kávovými zrnami, ktorý nájdete v každej parfumérii. Káva má totiž schopnosť neutralizovať vône a takpovediac vám vyčistiť paletu. Následne môžete pokračovať v ovoniavaní. Avšak ani káva vás nezachráni, ak vyskúšate priveľa kombinácií.
Ako skladovať parfumy
Zaznamenali ste, že váš obľúbený parfum zmenil intenzitu alebo farbu? Je veľmi pravdepodobné, že ho skladujete nesprávne. V ideálnom prípade by sa flakóny s voňavkami mali skladovať v chladničke. Sú totiž typom kozmeiky, ktorá má rada studené, tmavé miesta a ich obľúbená teplota je 8°C. Ak esenciálne oleje a alkohol, ktorý parfumy obsahujú, vystavíte slnečnému žiareniu, budú sa vyparovať rýchlejšie. Ani skladovanie flakónov s vôňami v kúpeľni nie je dobrý nápad. Teplo, vlkhosť a prduké zmeny teploty z nich robia ideálne prostredie pre množenie baktérií a urýchľujú proces vyparovania.
Používajte menšie fľaštičky
Zoberte svoju obľúbenú vôňu kamkoľvek! Jediné, čo musíte spraviť, je zaobstarať si menšiu fľaštičku s atomizérom, alebo cestovné balenie. Prelejte menšie množstvo parfumu do malej nádobky a veľkú fľašku nechajte doma. Ideálne v chladničke alebo v skrini, kde bude chránená pred priamym slnkom a náhlymi zmenami teploty. Svoju obľúbenú vôňu tak môžete znovu aplikovať kedykoľvek počas dňa.
Prdĺžte výdrž svojej vône
Parfumy aplikované na vlhkú alebo mastnú pokožku vydržia dlhšie. Ako je to možné? Jednoducho, suchá koža ich proste absorbuje rýchlejšie. Naopak mastný film pomáha molekulám udržať sa na pokožke dlhšie. Preto pred nanesením parfumu aplikujte na zápästia a iné teplé miesta, kde cítite tep, trochu hydratačného krému alebo vazelíny. Pri aplikácii parfumu však buďte opatrní, najmä ak je vaša pokožka suchá. Priama aplikácia z príliš nízkej vzdialenosti totiž môže spôsobiť podráždenie. Silu vašej vône môžete povzbudiť aj používaním produktov, ako sprchovacích gélov a hydratačných mliek, z rovnakej línie.
Navoňajte si vlasy
Určite to poznáte, aké ťažké je zbaviť sa nepríjemnej vône, napríklad z vysmážaného jedla. Je to preto, že vlasy majú špecifickú textúru, vďaka ktorej nasávajú pachy rýchlejšie a držia ich dlhšie. To však môžete využiť aj vo svoj prospech. Okolo čistých vlasov aplikujte svoj obľúbený parfum. Dávajte si však pozor na priamy kontakt s pokožkou hlavy. Alkohol v parfumoch by mohol spôsobiť podráždenie alebo vysušovanie. Šikovným trikom je aplikácia parfumu na kefu na vlasy pred česaním.
Top 3 najbizardnejšie parfumy
Money perfume
Parfum, ktorý vonia ako peniaze. Ak samotná idea nie je dostatočne zaujímavá, tak príbeh jeho vzniku je. Za vznikom tejto vône totiž stojí bývalý viceprezident Microsoftu. Po tom, čo sa v jednej štúdii dozvedel, že pracovníci tovární podávajú lepšie výkony, keď sa do vzduchu rozprašuje vôňa peňazí, sa rozhodol začať prostredníctvom vône motivovať ľudí k úspechu. Vo flakóne vyrobenom z recyklovaných 500 dolárových banoviek nájdete vôňu zloženú z tónov citrusov, rozmarínu a čerstvej trávy.
Molecule 01 Fragrance Escentric Molecules
Táto vôňa obsahuje iba jednen jediný tón - Iso E Super Molecule 01. Molekula sama o sebe nie je ani tak vôňou ako prostriedkom, ktorý vôňu navodí. Je totiž formulovaná tak, aby reagovala s pokožkou každého človeka. Niekto tak môže na začiatku cítiť jemné drevité tóny, no časom sa na každom rozvinie do úplne unikátnej vône.
Eau de Stilton
Tento parfum vznikol v roku 2006 a jeho úlohou je replikovať originálnu arómu modreého Stilton syra. Vyznačuje sa zemitou a ovocnou vôňou.
*Prieskum sa uskutočnil v októbri 2018 na základe dát zo stránok: Fragrantica, Basenotes a The Fragrance Foundation. Do prieskumu sme zaradili 64 parfumov, ktoré medzi rokmi 2008 - 2018 vyhrali oceneia "Fragrance of the Year" udeľované The Fragrance Foundation. Informácie o tónoch a kompozíciách parfumov boli zozbierané zo stránok Fragrantica a Basenotes. Najpopulárnejšie tóny hlavy, srdca a základné tóny za posledných 10 rokov sme našli na základe údajov o tom, koľkokrát bol konkrétny tón použitý vo vybraných parfumoch.